Ombudsdienst


Wat?

Alle medewerkers van het revalidatieziekenhuis zetten zich in voor de best mogelijke opvang, verzorging en begeleiding van u en uw familie tijdens uw verblijf. Ondanks onze inzet kan het voorkomen dat u niet volledig tevreden bent over bepaalde aspecten van uw behandeling of verblijf.


Klacht?

Voor klachten of problemen kunt u in eerste instantie contact opnemen met de betrokkene zelf of met de hoofdverpleegkundige van uw afdeling. Op de 'patiëntentevredenheidsenquête' kunt u aangeven welke aspecten van de zorg u als positief of minder positief hebt ervaren.


Indien u een expliciete klacht wilt indienen, kunt u dit doen via de ombudsdienst, die verantwoordelijk is voor de registratie en behandeling van klachten. Bij de ombudsdienst kunt u natuurlijk ook altijd terecht met complimenten.


Incidenten?

Een medisch incident of een medisch ongeval is een ongewilde gebeurtenis die schade aan de patiënt heeft gebracht, had kunnen brengen of (nog) zou kunnen brengen als gevolg van een medisch onderzoek, een hospitalisatie of een bepaalde medische handeling. We spreken hier ook van een 'medische fout' of 'onbedoelde schade' bij de patiënt.


De patiënt zelf, zijn vertegenwoordiger of de nabestaanden kunnen in dergelijke gevallen een 'medische klacht' indienen. U kunt dit doorgeven aan de betrokkene zelf of u kan ook steeds contact opnemen met de ombudsdienst.


Opvragen medisch dossier?

U kunt een aanvraag indienen voor het opvragen van een afschrift van uw medisch dossier. Gebruik hiervoor de standaardformulieren onderaan deze pagina.


Wie, waar en wanneer?

  • Mevr. Lysianne Sabbe, ombudsvrouw:
    Tel.: 059 55 92 55 of mail: ombudsdienst@bzio.be
  • Contacteer onze ombudsdienst:
    De ombudsdienst bevindt zich op het gelijkvloers tegenover de receptie van BZIO, Zeedijk 286-288 te Oostende. De fysieke aanwezigheid is niet altijd gegarandeerd, dus gelieve een afspraak te maken via bovenstaande kanalen. Zij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
  • Schriftelijke klachten kunnen worden gericht aan:
    Zeedijk 286-288
    8400 Oostende


Waarvoor?

De ombudsdienst luistert in alle vertrouwelijkheid naar uw klacht en/of suggestie. Vervolgens begeleiden zij u in het zoeken naar een oplossing voor uw problemen of een antwoord op uw vragen. Als ombudspersoon hebben zij enkel een bemiddelende opdracht, wat strikte neutraliteit en onpartijdigheid inhoudt.

Correcte informatievoorziening over de opvolging van uw klacht, opmerking of suggestie is voor hen van groot belang. Indien het niet lukt om tot een oplossing te komen, kunnen zij u informeren over mogelijke alternatieven.


Share by: