Sinds 2002 beschikt België over een wet betreffende de rechten van de patiënt. Deze wet preciseert de kenmerken van de relatie tussen de patiënt en de beroepsbeoefenaar en heeft als doel de kwaliteit van gezondheidszorg te verbeteren.
De wet bouwt voort op bepaalde rechtsprincipes en deontologische regels die al bestonden. De wettekst somt de basisrechten van de patiënten op en verduidelijkt de modaliteiten voor het bijhouden van het patiëntendossier en de toegang ertoe. Het bepaalt ook wie de patiënten kan vertegenwoordigen wanneer zij zelf niet in staat zijn hun rechten uit te oefenen.
Een persoon die van mening is dat een beroepsbeoefenaar een van zijn patiëntenrechten niet heeft gerespecteerd en daarover zijn ontevredenheid of frustratie uit, kan zich wenden tot de ombudsdienst van het betrokken ziekenhuis of tot de federale ombudsdienst "Rechten van de patiënt" als het gaat om een beroepsbeoefenaar buiten een ziekenhuis.
De Federale Commissie "Rechten van de patiënt", opgericht binnen de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, evalueert de toepassing van de wet en adviseert de overheid over patiëntenrechten.
Basisrechten van de patiënt:
Vertrouwenspersoon:
Een familielid, vriend, andere patiënt of elke andere persoon die door de patiënt wordt aangewezen om hem bij te staan bij het verkrijgen van informatie over zijn gezondheidstoestand, bij de inzage van zijn patiëntendossier of bij het verkrijgen van een afschrift ervan, evenals bij het neerleggen van een klacht. De Federale Commissie "Rechten van de Patiënt" heeft een formulier voor de aanwijzing van de vertrouwenspersoon opgesteld (zie Bijlage 2 in de folder patiëntenrechten).
Voor meer informatie kunt u terecht in de onderstaande folder.