Kwaliteit bij BZIO


Samen maken we het verschil


BZIO hecht veel waarde aan kwaliteitsvolle en patiëntveilige zorg en streeft als lerende organisatie naar een continu verbeteren van de revalidatiezorg en haar processen. In samenwerking met tal van medewerkers en op basis van de inbreng van patiënten willen we hier blijvend op inzetten om goede zorg te kunnen garanderen en verder te kunnen bouwen aan een cultuur van patiëntveiligheid.

 

Hiervoor maakt BZIO gebruik van een veiligheidsmanagementsysteem. Dit vormt het systeem waarmee het ziekenhuis continu risico’s signaleert, verbeteringen doorvoert en beleid vastlegt, evalueert en aanpast.

  • Kwaliteitsmetingen en patiëntenparticipatie

    De hoge kwaliteit aan revalidatiezorg die BZIO biedt, staat als een paal boven water. Hierbij streeft BZIO als lerende organisatie steeds naar een wetenschappelijke onderbouwing en onder het motto ‘meten is weten’ worden tal van waarden en principes doorlopend afgetoetst.


    In kader van de kwaliteit van de zorg volgt BZIO het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg (VIKZ), welke als overkoepelende structuur adviezen en aanbevelingen formuleert inzake de ontwikkeling van kwaliteitsbeleid in diverse sectoren van de Vlaamse gezondheidszorg en woonzorg. 


    BZIO neemt ook deel aan de kwaliteitsmetingen georganiseerd door het VIKZ. Het betreft thema’s als patiëntenidentificatie, handhygiëne, medicatieveiligheid, patiëntgerichtheid ziekenhuiswebsite, … 


    Daarnaast bevraagt BZIO alle patiënten in kader van het beleid rond patiëntveiligheid. De inspraak en ervaring van elke individuele patiënt telt.


    Revalidatiecentrum IMBO, Oostende | De kwaliteit van de zorg in Vlaanderen in beeld (zorgkwaliteit.be)




  • Auditverslagen

    Een auditverslag is een document dat de resultaten en bevindingen van een systematische evaluatie van bedrijfsprocessen, systemen of naleving van normen weergeeft. Het is een belangrijk instrument voor transparantie en verantwoording, omdat het inzicht biedt in de efficiëntie, effectiviteit en naleving binnen een organisatie. Door auditverslagen te delen, tonen bedrijven hun toewijding aan kwaliteit, integriteit en continue verbetering, wat het vertrouwen van belanghebbenden versterkt.


    Auditverslag 2016

  • Fixatiebeleid

    Het fixeren van patiënten/bewoners wordt in onze organisatie zoveel mogelijk vermeden.  Doch in een aantal situaties is deze handeling ter bescherming van de patiënt/bewoner noodzakelijk. 


    Fixatiebeleid

  • Verbeteracties en initiatieven

    Initiatief handhygiëne:

    • Infomoment/sensibilisatie handhygiëne in kader van kwaliteit van zorg – intern beleid handhygiëne
    • Postercampagne handhygiëne
    • Nieuwe versie procedure handhygiëne – intern beleid handhygiëne naar de richtlijnen van VIKZ
    • Externe audit handhygiëne: nog geen resultaten gekend
    • Externe audit Jan Yperman vanuit BZIO

    Initiatief decubitus:

    • Opstart inventarisatie anti-decubitusmateriaal

    Initiatief Veiligheidsteam:

    • Nieuwe ‘opstart’ Veiligheidsteam met vast maandelijks overleg
    • Opzet vaste vergaderstructuur
    • Vernieuwde samenstelling/uitbreiding Veiligheidsteam
    • Nieuwe versie registratiedocument incidentmeldingen – opzet rapportagetool volledig Veiligheidsteam: afdelingsniveau & overkoepelend niveau Veiligheidsteam
    • Visie om na volledige behandeling en afsluiten incident een duidelijk transparant overzicht te bieden aan de hele organisatie intern.

    Overeenkomst/samenwerking labo AZ Sint-Jan: 

    • Aangepaste procedure veneuze bloedafname
    • Flow/afsprakenoverzicht in de maak
    • Infomoment/opleiding verpleegkundigen in kader van nieuw systeem bloedafname
    • Meten is weten – wekelijks overzicht aantal stalen per transportmoment
    • Meten is weten – intern overzicht aantal stalen per transportmoment
    • Meten is weten – intern en extern overzicht op elkaar mappen
    • Infomoment Cyberlab artsenteam intern
    • Oppuntstelling werking consultatie pediatrie in kader van staalafname
    • Sensibilisatie in kader van juiste aanvraagformulieren en staaletiketten

    KOM netwerk Kwaliteit:

    • Deelname overlegmomenten vanuit BZIO

  • Ombudsdienst

    Klik hier voor meer informatie 

  • Contact

    Hier kan je terecht bij vragen over kwaliteit:


    Wie? Emma Vanhoorde

    Email? emma.vanhoorde@bzio.be


    Heb je klachten over andere meldingen? Dan verwijzen wij u door naar ons ombudsdienst.


Share by: